tirsdag den 22. april 2008

Mobil-samtaler.

Hvad siger man når mobilen ringer? Hvad siger du, når du ringer op?
Hvad laver du imens du snakker? Kan du høre hvad vedkommende som du har ringet op laver imens I snakker?

Min telefon ringede idag, da jeg sad og lavede lektier...:
"Det er Randi" (samtidig med jeg prøver at læse videre om kultur)
"Hej, det er Karina -forstyrre jeg?"
"Nej, jeg sidder bare og læser" (jeg PRØVER virkelig at læse videre, for var lige midt i et spændende afsnit")
Karina fortsætter med at tale og jeg prøver stadig at læse videre...tsk tsk... Lige indtil det går op for mig, at jeg jo slet ikke får noget ud af hverken samtalen eller teksten. Først derefter overgiver jeg mig og erkender at jeg ikke kan både tale og læse samtidig:-)

At ringe til min veninde, er altid meget spændende, for der sker altid en masse ting samtidig. Eksempel på en samtale, hvor jeg ringer op til hende og hun svare:
"(gumle gumle)...ahmmm ja, hva så med dig søde?"
"Hvad laver du?"
"(gumle gumle) spiser æble...(så lyder der et højt brag)"
"hvad sker der?" (jeg prøver at sidde helt stille, så jeg kan skille lydene fra hinanden)
"ahemmm altså...ups...jeg er bare ved at rydde op"
"okay. Har du kaffe på kanden?"
"mmmm...eller det får jeg...skal bare lige... men kom bare"
"okay. vi ses".

Eller omvendt. Hun ringer til mig og jeg svare:
"Halløj"
"Hvad laver du?" (kan høre hun køre bil)
"Lektier" (Jeg sidder stadig og prøver på at skrive noget ind på computeren, men det går ikke særlig godt)
"Har du tid til kaffe? Jeg er på vej ind i byen."
"nej, men kom bare alligevel" (her kommer jeg i tanke om, at det ville være skønt med en pause)
"nej, jeg vil ikke forstyrre" (her er jeg allerede på vej ud for at lave kaffe)
"kom nu bare -kaffen er ved at blive lavet"
"okay. hej"
"hej"

Nogen gange har jeg den oplevelse, at min søn på 14 år ringer til mig, midt i et frikvarter.
"Hej mulle"
"hey... hva laver du?" (jeg kan næsten ikke høre hvad han siger, for der er tonsvis af børn omkring ham, som alle skal have brugt mest muligt af stemmebåndet i frikvarteret.)
"Gør rent"...... PAUSE........ "hvad så? hvad ville du?" (jeg stopper op i to sekunder, men fortsætter så med rengøringen og lader telefonen hænge på skulderen)
"ehmmm mor......imorgen......kan jeg så blive nede og spille fodbold?"
"ja det kan du godt"
"okay"........PAUSE.....
"var der andet du ville?"
"nej"
"nå men så snakkes vi bare ved mulle"
"ja mojn"
"mojn"

Min yngste dreng, ser i 90% af tilfældene, hvor han snakker i mobil, samtidig tegnefilm eller spiller på computer/playstation. Ringer telefonen imens han leger med noget andet eller er udenfor, så kommer han ind og sætter sig et af de førnævnte steder.

Min oplevelse er, at i de fleste tilfælde, så laver folk noget andet alt imens de taler i mobil.

Ingen kommentarer: